Bir araştırma ekibi, gelişmiş görüntüleme tekniklerinden yararlanarak, Pablo Picasso’nun ünlü “La Miséreuse Accroupie” (1902) tablosunun yüzeyinin altındaki saklı detayları keşfetti. Yeni bulgular, sanatçının yaratım sürecine ışık tutarken, Mavi Dönem başyapıtının altında gizlenmiş manzara resmine ait yeni ayrıntılar ortaya çıkardı.
Şimdilik Ontario Sanat Galerisi (AGO) tarafından muhafaza edilen eser, başı eğik ve gözleri kapalı bir şekilde diz çökmüş bir kadın figürü barındırmakta. Ancak araştırmacılar, pigmentlerin içindeki elementleri tespit edebilen yeni bir yöntem olan X-ray fluorescene (XRF) tekniğiyle tabloyu incelediklerinde Picasso’nun, kadın figürünün pozisyonunda değişiklik yapmış olduğunu fark ettiler. Başlangıçta figürün sağ kolu tamamen görünür ve elinde bir cisim tutarken, sonrasında sanatçı bundan vazgeçerek, kadının sağ kolunu tamamen pelerinle kapatmış.
Çalışmayı yürüten uluslararası ortaklığın parçası olan Northwestern Üniversitesi’nden profesör Marc Walton, “Picasso’nun kompozisyonu resmederken defalarca kez fikrini değiştirmiş olduğunu görünce şaşırdık” diye açıklıyor ve en parlak zihinlerin bile problemlerle mücadele etmesi ve bazen de oldukça zorlanması gerektiğini ekliyor.
Resim üzerinde yapılan yeni çalışmalar, eserin yüzeyindeki bazı unsurların ne eserin geneli, ne de altında yatan peyzajla uymadığını gösteriyor. Resimde daha önce şüphelenilenden daha fazla tutarsızlık olduğu tespit edildi. Marc Walton ve ekibi eser üzerinde iki hafta çalışarak, resme zarar vermeden, derinlemesine bir analiz yaptı.
AGO’nun kıdemli resim sorumlusu Sandra Webster-Cook, yaptığı açıklamada “Şu anda resim yapısında sanatçının gelişmekte olan tarzı ve olası etkileri hakkında bir hikaye anlatmak için bir kronoloji geliştirebiliyoruz” dedi.
“La Miséreuse Accroupie” onlarca yıldır araştırmacıları büyüleyip ilgilerini çekmekte. The Guardian’ın raporuna göre, 1992’de, eser, bir Kanada müzesinde sergilenirken, uzmanlar tablonun yüzey dokusunda “figürdeki fırça darbelerinde çelişkiler” tespit etti. Ayrıca, resmin çatlamış yüzeyinin altında farklı boyalar fark ettiler. Yaklaşık 30 yıl önce çekilen bir X-ray’de ise, Picasso’nun “La Miséreuse Accroupie”yi, Barcelonalı bir başka sanatçının manzara resminin üstüne boyadığı ortaya çıkardırıldı. Ancak o dönemde teknoloji daha detaylı bir incelemeye el verecek yeterlilikte değildi, bu nedenle konu muallakta kaldı.
Şimdi ise, gelişmiş teknikler ile, resmin katmanları daha net görülebiliyor. Alt tabakada kalan manzara resminin sanatçısının kimliği gizemini hâlâ koruyor, ancak Picasso’nun peyzaj resmini doksan derece çevirerek, kendi tablosunu onun üzerine boyadığı gözleniyor. Picasso’nun orijinal kompozisyonda yer alan uçurumu, kendi kompozisyonundaki kadının sırtına dahil ettiği anlaşılıyor.